OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Vinner av Dronning Sonjas skolepris for 2021

En enstemmig jury kåret oss på Sandnessjøen videregående skole i Nordland som vinner av Dronning Sonjas skolepris for likeverd og inkludering 2021. Dette ble offentliggjort under en audiens med juryen på Slottet torsdag 30. september og vi gleder oss til å motta prisen 2. desember.

Gratulerer til Sandnessjøen videregående skole. Jeg gleder meg til å dele ut prisen til skolen senere i år. 19 skoler fra hele landet var nominert til årets pris. Det viser at det foregår mye positivt i dagens skole, sier Dronningen.

Jurylederens begrunnelse: I år var det 19 skoler som var nominert av Statsforvalterne (tidligere Fylkesmennene) til skoleprisen. Sandnessjøen videregående skole er en verdig vinner. Skolen utmerker seg med sitt langsiktige arbeid med inkludering og trygt og godt læringsmiljø, der de ser den enkelte elev og strekker seg langt for at elevene skal ha et fellesskap og en trygg skole, sier juryleder Inga Bostad. Mange av elevene bor på hybel, og skolen arrangerer flere kveldsaktiviteter for alle elever på skolen. Det er viktig for skolen å involvere elevene i alt de gjør, og skolen har et godt og systematisk samarbeid med elevenes hjem. Skolens visjon er «kvalitet - med blikk for den enkelte». Juryen vektlegger også at skolen er en positiv drivkraft i lokalmiljøet og samarbeider med lokalt næringsliv for å sikre læreplasser for sine yrkesfaglige elever.

Rektors kommentar: Vi er glade og stolte over å vinne prisen. Vi er opptatt av likeverd og inkludering i hverdagen, og hos oss er alle like viktige, uansett hudfarge, kjønn, bakgrunn og om eleven presterer på topp, eller ikke fullt så bra. Trygghet og trivsel kommer først, uten dette i bunnen nytter det ikke å drive god undervisning eller annen pedagogisk aktivitet, sier rektor Arne Tømmervold.

Prisutdeling i desember: Hennes Majestet Dronning Sonja har selv tatt initiativ til prisen. I 2021 er det 15. gang hun deler den ut. Prisen består av 250 000 kroner, et diplom og et kunstverk med tittelen «Vekst», signert Dronningen. Dronningen deler ut prisen på Sandnessjøen videregående skole 2. desember.