OBS! Nettleseren din er utdatert. Vi anbefaler at du laster ned en annen, moderne nettleser som Google Chrome, Firefox eller Microsoft Edge.

IMPORTANT! Your browser is out of date. We recommend that you download a more modern browser like Google Chrome, Firefox or Microsoft Edge.

Du er her:

Mulighet for å klage på standpunkt og eksamen

Tavle som det står eksamen på og noen bøker

Det er mulig å klage på standpunkt og eksamen og her finner du litt informasjon.

VIKTIG INFORMASJON TIL AVGANGSELEVER PÅ VG3 OG VG4:
For avgangselever som ønsker at klagen skal bli behandlet før fristen for å sende inn dokumentasjon til Samordna opptak, er det en hurtigklagefrist.

Hurtigklager (våreksamen)

Kandidater som ønsker rask behandling av klager i de fagene der det er mulig, må regne med å få en forkortet klagefrist. For at klagene i disse fagene skal kunne behandles sammen med hurtigklagebehandlingen, må de være hos statsforvalteren som er ansvarlig for klagebehandlingen 26. juni 2024 senest kl. 12.00.

Hurtigklagebehandlingen skal gjennomføres i uke 26 for alle fag.

Klager i følgende fag fra studieforberedende utdanningsprogram og fellesfag våren 2024 kan behandles som hurtigklage:
norsk, matematikk, fysikk, kjemi, biologi, teknologi og forskningslære, kommunikasjon og kultur, medie- og informasjonskunnskap, treningslære 2, engelsk, tysk, fransk, spansk, rettslære, samfunnsøkonomi, markedsføring og ledelse, entreprenørskap og bedriftsutvikling, sosialkunnskap, politikk og menneskerettigheter, informasjonsteknologi, økonomistyring, økonomi og ledelse, historie og filosofi, reiseliv og språk, psykologi, mediesamfunnet 3.

Klagefrist standpunkt og orden/atferd

Klagefrist for å klage på standpunktkarakterer er 10 dager og løper fra den dagen standpunktkarakterene er blitt publisert i VismaInSchool eller fra den dagen du har mottatt kontaktlærers begrunnelse.

FØR DU KLAGER:
Les informasjon på fylkets nettside nøye.
Husk at klagevedtaket er endelig, hvis du klager på skriftlig eksamen så kan du bli satt ned i karakter, tenk deg derfor nøye om før du klager. Det kan også være lurt å få en faglærer til å se over besvarelsen før du klager.
Du har ingen ting å tape på å klage på karakteren 1 på skriftlig eksamen.
OBS! Felles sensur på skriftlig eksamen er 18, 19, 20 og 21. juni, og resultatet overføres til VismaInSchool så snart det er overført til skolen.

Her er lenke til informasjon på Nordland fylkeskommunes nettside om klage på standpunkt og eksamen.